Haiwan-haiwan yang disebut di dalam Al-Quran

1. Unta, binatang yang dijuluki kenderaan padang pasir ini terdapat dalam Al-Quran pada surah Al-Ghasyiyah:17. Keistimewaan Unta ialah didesain bertahan hidup di cuaca ekstrim di padang pasir.
Image result for unta


2. Lalat, serangga ini disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Hajj: 73. Lalat memiliki kepandaian berubah arah secara cepat saat terbang.

Image result for lalat


3. Burung Gagak, disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Maidah: 31. Burung Gagak memiliki kecerdasan di atas rata-rata haiwan lainnya yang sebelumnya dikenal cerdas seperti anjing, ikan lumba-lumba, gajah dan simpanse.




4. Kuda, disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Adiyat. Kuda adalah haiwan yang gesit, lincah dan tangguh untuk menjelajah pelbagai medan di muka bumi ini.



5. Anai-anai, disebutkan dalam Al-Quran surah An-Naml. Keistimewaan Anai-anai adalah sanggup menembusi tembok yang tebal dan melubangi benda-benda keras untuk mencapai sasarannya.



6. Burung Hud Hud, disebutkan dalam Al-Quran surah An-Naml. burung Hud Hud ini memiliki kemampuan fisik dan daya ingat jelajah yang mumpuni.



7. Labah-labah, disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Ankabut: 41. Benang Labah-labah yang nampak rapuh itu ternyata lebih kuat daripada baja sekalipun.



8. Lebah, disebutkan dalam Al-Quran surah An-Nahl. Ia sering dijadikan permisalan sebagai orang shalih. Ia mengambil yang baik-baik dan mengeluarkan yang baik-baik pula.



9. Semut, disebutkan dalam Al-Quran surah An-Naml. Semut merupakan satu-satunya haiwan selain manusia yang dapat berperang dengan kelompok yang terorganisasi secara kompleks, melawan kelompok lain yang juga terorganisir.



10. Anjing, disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Araf: 176. Anjing adalah haiwan yang cerdas dan daya penciumannya hebat dan boleh dihandalkan oleh manusia untuk membantu pekerjaan mereka. Namun, umat muslim dilarang menyentuh air liurnya.




11. Keldai, disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Jumua'h: 5. Di dalam ayat ini Allah swt menyebutkan Keldai itu simbol kebodohan. Oleh itu, kita perlu mengambil pelajaran agar tidak memiliki sikap hidup seperti Keldai. Namun demikian Keldai juga diberikan kelebihan. Keju daripada susu Keldai disebutkan yang paling mahal di dunia. Keju itu juga dikatakan dapat merawat keindahan kulit.



12. Katak, disebutkan dalam Al-Quran suarah Al-Araf: 133. Katak tidak akan mati meskipun dibekukan.




13. Kutu, disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Araf: 133. Walaupun bentuk tubuhnya kecil, Kutu ternayata memiliki keistimewaan yang luar biasa. Ia boleh melompat melebihi 100 kali tinggi badannya, sebanding dengan manusia yang dapat melompat setinggi 660 kaki (200 meter).



14. Belalang. Ia mengandungi protein yang sangat tinggi. Lompatan Belalang boleh mencapai 1.5 meter jauhnya.



15. Khinzir disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Anam: 145 dan Al-Maidah: 3. Ia adalah haiwan yang kerakusannya dalam makam tidak tertandingi haiwan yang lain. Ia melahap semua makanan di depannya. Jika perutnya penuh atau makanannya telah habis, dia akan memuntahkan balik isi perutnya dan memakannya lagi untuk memuaskan kerakusannya. Ia juga tidak segan untuk makan kotoran yang berada di depannya. Khinzir memakan kotorannya sendiri samapai tiada sisa kotorannya. Ia tidak memiliki rasa cemburu.



16. Srigala disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Yusuf: 17. Serigala memburu dan hidup dalam kelompok. loyalitas di antara Serigala sangat menakjubkan. Apabila seekor serigala terluka, maka yang lain akan tolong mencarikan makanan untuknya dan menjaganya sehingga dia sembuh. Serigala adalah haiwan yang setia.



17. Nyamuk disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Baqarah: 26. Konstruksi tubuh Nyamuk diperbuat daripada bahan khusus yang sangat ringan. Ini memudahkannya untuk terbang dengan pantas. Nyamuk terbang dengan sistem pengindraan khusus untuk mendeteksi tempat mangsanya. Dengan sistem tersebut, Nyamuk menyerupai pesawat tempur yang dipersenjatai alat pelacak panas, gas, kelembapan dan bau. Bahkan, serangga ini mampu melihat sesuai dengan suhu, sehingga ia dapat menemukan mangsa dalam keadaan gelap.



18. Ikan Paus, disebutkan dalam Al-Quran surah Ash-Shaffat: 139-145. Siripnya yang berpunggung bungkuk sangat efisien dalam mendorong ia untuk bergerak, walaupun ikan ini berukuran sangat besar. Sebuah desain yang tepat untuk berenang bagi Paus.



19. Ular disebutkan dalam Al-Quran surah Thaha: 65-71. Terdapat pelbagai jenis Ular yang berbisa dan tidak berbisa di dunia ini. Banyak ilmuan yang meneliti berbagai jenis Ular untuk kepentingan manusia. Bisa Ular juga dijadikan ubat.



20. Lembu, disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Baqarah. Ia mempunyai daya penciuman yang sangat kuat sehingga mampu mencium sesuatu daripada jarak 8 kilometer. Ia juga dapat mendengar dengan frekuensi yang lebih rendah dan tinggi daripada manusia. Di tempat yang berlumpur Lembu dapat berlari dengan lebih pantas daripada Kuda.



21. Biri-biri disebutkan dalam Al-Quran surah Ash-Shaffat: 102-107. Ia merupakan haiwan sosial. Mereka memilih rumput yang segar dan mengelakkan yang dikontaminasi racun. Ia juga memiliki visual 270 darjat sehingga ia tidak perlu menoleh untuk melihat apa yang berada di belakangnya.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Peperiksaan Semester 1

Sekolahku